Als miljardairs en miljonairs toch eens wisten wat zich achter de schermen afspeelt op hun superjachten.

Business Insider sprak onlangs leden van de bemanningen van superjachten om uit te vinden hoe het leven aan boord echt is. We vroegen hen wat ze hun gasten of eigenaren graag zouden willen vertellen, maar verzwijgen.

Volgens de kapiteins, technici en stewards van superjachten hebben gasten en eigenaren geen idee van de hoeveelheid werk, tijd en energie die het kost om een jacht te runnen.

Lees hier wat de bemanningsleden van een superjacht je niet zullen vertellen.

Opmerking: Business Insider heeft de identiteit van ieder bemanningslid gecheckt, maar om hun privacy te beschermen noemen we geen volledige namen.


Leven in kleine ruimtes kan zwaar zijn.

Foto: Frederic Nebinger/Getty Images

De hutten voor de bemanning zijn al krap als je alleen bent, maar ze zijn bedoeld voor twee personen.

Een voormalig kapitein vond het niet makkelijk om zo dicht op elkaar te leven en werken op een jacht met meer dan 10 bemanningsleden. De kapitein, Michael, werkte op jachten variërend van 40 tot 50 meter in lengte. De hutten zijn meestal een kwart van de grootte van de hutten voor gasten. Bemanningsleden moeten ze vaak delen met een collega.

De meeste mensen werken maar kort op een jacht. Het is een mooie kans om te reizen en wat geld te sparen als je jong bent.


Het kost veel meer werk dan gasten denken.

Foto: Patrick Aventurier/Getty Images

Alles is omgeven met procedures. Even een jacht verplaatsen is al een dag werk. Dat is de ervaring van een bemanningslid op een jacht van 28 meter. Als een eigenaar korte tijd zijn jacht gebruikt, duurt het alleen al uren om het af te stellen en na gebruik schoon te maken.

Een bemanningslid zegt dat hij af en toe verlof zou willen nemen, maar daar is geen ruimte voor in het rooster. Want als een eigenaar niet op zijn schip zit, wil dat niet zeggen dat de bemanningsleden lekker kunnen genieten van de exotische plek waar we zijn.


En er is nooit genoeg tijd en er zijn nooit genoeg mensen om alles te doen.

Foto: Christopher Furlong/Getty Images

Op jachten is er nooit genoeg tijd en zijn er nooit genoeg handen om alles te doen. Dat is de ervaring van Mark, kapitein op een jacht van 35 meter lang.


Bemanningsleden vinden het fantastisch als je het onmogelijke verlangt.

Foto: Shuttersock/David M G

Gasten en eigenaars van superjachten staan erom bekend dat ze zeer uitzonderlijke verzoeken kunnen doen. Even een lastminute helikoptervlucht regelen of een sterrenmenu opdienen midden in de nacht.

Maar het geeft bemanningsleden een enorme kick als ze het onmogelijke waar kunnen maken. "Stiekem genieten we ervan als er een absurd verzoek komt en we krijgen het voor elkaar", zegt een elektrotechnisch ingenieur die op jacht van 68 meter lang werkt.


De bemanning eet wat de rijke gasten eten.

Foto: Michael Buckner/Getty Images

Een beetje jacht heeft een chefkok aan boord die topmaaltijden voor de eigenaar of de gasten bereidt. En de bemanningsleden genieten ook mee van de gerechten van sterrenniveau.

"We eten de resten van hun zeer dure kaasplanken en drinken de dure champagne en wijn die nog in de flessen zit", zei Martin, kapitein op een 47 meter lang zeiljacht.


De bemanning doorziet je.

Foto: R_Pilguj/Shutterstock

Sommige eigenaren van superjachten zijn geweldige werkgevers. Anderen zijn absoluut niet reëel en waarderen hun bemanningsleden niet.

"We zien hoe gierig en weinig stijlvol ze kunnen zijn. Een bemanning werkt zich een slag in de rondte. Een beetje meer waardering, wat extra salaris en een keer een fooi doet al veel", zei een bemanningslid die heeft gewerkt op jachten variërend van 30 tot 40 meter.

De bemanning als mens behandelen en de basisbehoeften van het personeel vervullen levert waardering op. Het steekt de jonge ingenieur soms ook dat er geen budget is om het uiterlijk of de prestaties van een jacht te verbeteren.


Terwijl je als gast lol hebt en relaxt, werkt de bemanning keihard.

Foto: Mike Dotta/Shutterstock

Veel gasten op superjachten denken dat de bemanning vrij heeft als ze even van boord zijn. Maar niets is minder waar.

Hoofdstewardess Nic vertelt wat er werkelijk gebeurt. Zodra gasten vertrekken, stofzuigen bemanningsleden de hele boot, demonteren ze spullen om ze schoon te maken, maken ze alles schoon voor de lunch of diner, vouwen ze handdoeken op, vullen ze de koelkasten, maken ze cocktails voor de terugkomst, vullen ze handdoekenmanden bij en maken ze de hutten schoon.

Als gasten terugkeren zeggen ze: "Hebben jullie een lekkere pauze gehad?" Nic reageert dan maar met "Ja, dank u wel" en zwijgt over al het werk.


Een leugentje om bestwil is geregeld nodig.

Foto: Drozdin Vladimir/Shutterstock

Een stewardess op een 34 meter lang jacht zei dat er veel dingen zijn die ze de gasten graag wil vertellen. Ze noemt als voorbeeld dat je soms moet bluffen. "Als je een bepaalde merklikeur niet hebt, probeer je gasten er toch van overtuigen dat het drankje van een B-merk dat je serveert wel degelijk van hun favoriete topmerk is."

De stewardess vertelt dat het niet alleen om bluffen over drankjes gaat. Ze moet geregeld doen alsof er geen problemen aan boord  zijn, terwijl er juist wel grote problemen zijn. "Op boten gaat er voortdurend van alles kapot."

Ze herinnert zich dat het door een technisch probleem niet mogelijk was te vertrekken. Ze loog tegen de gasten dat het heel slecht weer was op de plek waar ze naartoe zouden gaan en dat ze daarom nog niet vertrokken.


Lange dagen eisen hun tol.

Foto: Mark Thompson/Getty Images

Het werken op een jacht stop gewoon nooit. Een chefkok op een groot jacht vertelde Business Insider over zijn 38e opeenvolgende werkdag van 17 uur.

Lees meer: